Превладавање тачака спорења: трансгенерацијско суочавање са наслеђем оружаних сукоба 90-тих на простору бивше Југославије

Пројекат „Превладавање тачака спорења: трансгенерацијско суочавање са наслеђем оружаних сукоба 90-тих на простору бивше Југославије” бави се проблемима недовољне информисаности, способности критичког процесуирања информација у односу на осетљиве теме у вези са оружаним сукобима 90-тих и њиховим последицама. Пројекат адресира проблем смањеног броја регионалних иницијатива, заједничких активности и недовољно заступљеног трансгенерацијског приступа ка разумевању злочина почињених током сукоба 1990-их на територији бивше Југославије.

Пројектни конзорцијум чине Београдска отворена школа (БОШ) и Београдски међународноправни круг, уз тим сарадника, углавном научних радника из држава пост-југословенског региона који се баве темама оружаних сукоба 90-их година и суочавања са прошлошћу. Пројекат ће, кроз Менторски програм и Алтернативни академски програм, омогућити полазницима (додипломцима, младим постдипломцима и представницима организација цивилног друштва) из држава пост-југословенског простора и Албаније да:

  • критички промишљају чворне тачке спорења из историје распада Југославије и збивања 90-тих година,

  • стекну конкретна знања и вештине за објективно сагледавања чињеница у вези са суочавањем са наслеђем сукоба 90-их, иницирање и учешће у међу-друштвеним и међугенерацијским дијалозима заснованим на чињеницама,

  • креирају различите врсте садржаја са јасном артикулацијом аутентичних ставова у различитим форматима (од предлога јавних практичних политика до предлога музејске поставке).

Пројекат даје свој допринос суочавању са проблемом недовољног познавања историјских чињеница, правне терминологије и ширег друштвеног контекста распада Југославије и њеног процесуирања у периоду од 30 година. Kоришћењем специфичног архивског материјала (примарних и секундарних историјских и правних извора, видео, аудио и фото документације), специјализованих алата (предлози јавних политика), као и методолошког апарата критичке анализе и дебате, пројекат адресира још увек нерешена питања и дилеме о скорој прошлости, и деконструише термине који су постали део свакодневног изражавања. Пројекат на овај начин даје конкретан допринос суочавању са прошлошћу и промовисању помирења. Читав пројекат је осмишљен тако да обезбеди међугенерацијски (предавачи – ментори – полазници) и прекогранични трансфер знања.

Пројекат производи следеће додатне вредности:

  • Омогућавање полазницима пројекта да узму учешће у оквиру EHEA (European Higher Education Area),

  • Могућност за примену резултата пројекта након његовог завршетка и скалирање иницијатива покренутих у оквиру пројекта.

  • Родна перспектива ће на пројекту бити обрађена на следеће начине:

  • Питања родне димензије оружаних сукоба 90-их ће бити интегрисана у Менторски програм и Алтернативни академски програм,

  • Родна заступљеност ће бити обезбеђена међу предавачима, менторима и полазницима.

Пројекат се реализује уз подршку регионалне иницијативе „Подршка УK изградњи поверења на Западном Балкану“, коју финансира Влада Уједињеног Kраљевства, а спроводи Програм Уједињених нација за развој (УНДП). Пројекат ће се спроводити у периоду од 1. септембра 2025. до 28. фебруара 2026.

The project "Overcoming Points of Dispute: Transgenerational Confrontation with the Legacy of the Armed Conflicts of the 1990s in the Territory of the Former Yugoslavia" addresses the problems of insufficient awareness and the ability to critically process information regarding sensitive topics related to the armed conflicts of the 1990s and their consequences. The project addresses the issue of the reduced number of regional initiatives, joint activities, and an insufficiently represented transgenerational approach to understanding the crimes committed during the conflicts of the 1990s in the territory of the former Yugoslavia.

The project consortium consists of the Belgrade Open School (BOS) and the Belgrade International Law Circle, along with a team of collaborators, primarily researchers from the post-Yugoslav region who deal with topics of the armed conflicts of the 1990s and confronting the past. Through its Mentorship Program and Alternative Academic Program, the project will enable participants (undergraduates, young postgraduates, and representatives of civil society organizations) from the post-Yugoslav countries and Albania to:

  • critically reflect on the nodal points of dispute from the history of Yugoslavia's dissolution and the events of the 1990s,

  • acquire specific knowledge and skills for objectively assessing facts related to confronting the legacy of the 1990s conflicts, and for initiating and participating in fact-based inter-societal and intergenerational dialogues,

  • create various types of content with clear articulation of authentic viewpoints in different formats (from public policy proposals to museum exhibit proposals).

The project contributes to confronting the problem of insufficient knowledge of historical facts, legal terminology, and the broader social context of Yugoslavia's dissolution and its processing over the past 30 years. By using specific archival material (primary and secondary historical and legal sources, video, audio, and photo documentation), specialized tools (public policy proposals), as well as the methodological apparatus of critical analysis and debate, the project addresses still unresolved questions and dilemmas about the recent past and deconstructs terms that have become part of everyday expression. In this way, the project makes a concrete contribution to confronting the past and promoting reconciliation. The entire project is designed to ensure an intergenerational (lecturers – mentors – participants) and cross-border transfer of knowledge.

The project produces the following added value:

  • Enabling project participants to take part within the EHEA (European Higher Education Area),

  • The possibility to apply the project results after its completion and to scale initiatives launched within the project.

  • The gender perspective will be addressed in the project in the following ways:

  • Questions of the gender dimension of the armed conflicts of the 1990s will be integrated into the Mentorship Program and the Alternative Academic Program,

  • Gender representation will be ensured among lecturers, mentors, and participants.

The project is implemented with the support of the regional initiative "UK Support to Confidence Building in the Western Balkans," funded by the Government of the United Kingdom and implemented by the United Nations Development Programme (UNDP). The project will be carried out from September 1, 2025, to February 28, 2026.

Next
Next

Дан међународног хуманитарног права у Србији